alart

Tuesday 13 November 2012

Sejarah Persatuan Borneo Utara



Pada Ogos 31, 1964, Monumen Batu Sumpah telah ditubuhkan di Keningau oleh Tan Sri Manickavsagam (Menteri Persekutuan), Donald Stephens (Ketua Pertama
Menteri Sabah), Datuk GS Sundang (Presiden peniaga Pasok Momogun), Yeap Kee Aik (Pegawai Persekutuan), Richard Lind (Keningau Pegawai Daerah), pegawai kerajaan, pembesar-pembesar tempatan dan lain-lain untuk memperingati ulang tahun pertama Sabah autonomi (?) Dan penubuhan monumen batu Malaysia.The sumpah adalah monumen batu yang sangat penting kepada orang asli, ia mewakili ikrar kerajaan persekutuan untuk melindungi hak-hak pribumi Sabah, dan ikrar orang asli untuk menjadi setia kepada persekutuan kerajaan.

Sir SPENCER ST. JOHN, dahulunya Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Britannic beliau itu Konsul-General di Brunai dan yang tahu Borneo juga, dalam prakata beliau kepada edisi yang 2 beliau "Kehidupan di Hutan Timur Jauh," meletakkan tekanan besar pada kesesuaian Borneo Utara untuk Imigresen apabila Cina pada skala yang sangat besar, dan dinubuatkan bahawa "perlu imigresen sekali bermula, ia pasti akan menganggap bahagian yang besar.

Kapal perang USS Heron (sebelah kiri) di Sandakan Harbour c. 1927 (juga notis Menara Jubilee di sebelah kanan bawah).

"USS Heron (PM-10) merupakan kapal penyapu ranjau kelas Lapwing diperolehi oleh Tentera Laut Amerika Syarikat untuk tugas berbahaya mengeluarkan lombong dari medan periuk api yang diletakkan di dalam air untuk menghalang kapal-kapal dari passing.Heron dinamakan oleh Tentera Laut Amerika Syarikat selepas pucung, burung randuk berleher panjang, berkaki panjang asli ke Louisiana dan paya pantai yang luas. "(Courtesy Wikipedia)

Borneo Utara telah sentiasa menjadi popular dengan pelawat dari seluruh dunia sehingga hari ini sangat.

semporna salah satu sejarah di sabah

Birds'-sarang yang boleh dimakan sudah menjadi sumber pendapatan yang besar kepada Kerajaan, yang membiarkan koleksi mereka untuk bayaran tahunan, dan juga mengenakan duti eksport kerana mereka meninggalkan negara untuk China, whichis pasaran hanya mereka. Sarang adalah tentang saiz mereka menelan theordinary dan dibentuk oleh tuan rumah yang terkira Swifts - _Collocalia fuciphaga_ - sepenuhnya daripada rembesan kelenjar tekak. Ini Swifts membina dalam gua, yang sesetengahnya adalah dimensi yang sangat besar, dan ada yang diketahui untuk menjadi sebahagian enam belas daripada mereka dalam bahagian yang berlainan Borneo Utara British. Dengan hanya satu pengecualian, gua berlaku dalam batuan batu kapur dan, secara amnya, tidak pada jarak yang besar dari laut, walaupun beberapa telah ditemui di kawasan pedalaman, di tebing Sungai Kinabatangan. Kecuali yang disebut di atas adalah bahawa
gua kecil di pulau pasir batu di pintu masuk Sandakan harbour.The gua terbaik, atau sebaliknya siri gua, lagi dikenali di wilayah theCompany adalah orang-orang yang Gomanton, bukit batu kapur situatedat kepala Gaia Sapa, salah satu daripada sungai yang berjalan ke dalam nilai harbour.The tahunan Sandakan sarang Gomanton, apabila dikumpul betul, telah dikira pada $ 23.000, tetapi saya anggap ini suatu anggaran yang berlebihan. Kawan saya Encik A. COOK, Bendahari Wilayah, yang semangat dan ketabahan Syarikat berhutang banyak, telah diatur dengan suku Buludupih untuk mengumpul sarang atas pembayaran kepada Kerajaan royalti
sebanyak $ 7,500 setahun, yang merupakan tambahan kepada duti eksport pada kadar valorem_ _ad 10% yang dibayar oleh pengeksport Cina.

- W. H. Treacher
-foto ihsan 'Arkib Negara

Silimpopon Arang Mine hampir satu abad yang lalu dan hari ini. Semoga pihak berkuasa akan segera mewartakan kawasan ini sebagai salah satu yang paling penting di Sabah tapak sejarah dan warisan. Imej ihsan Encik Kee Abd Hamid Sulaiman dan Encik Azlan Lauddin Martin.

Idea Malaysia telah dibina di atas muhibah dan saling mempercayai di kalangan masyarakat yang berbeza merangkumi kumpulan kaum yang berbeza dengan kepercayaan agama yang berasingan.
(Fuad Stephen lewat di hadapan Batu Sumpah)

Shafies Ghazali telah di fikiran untuk memanggil apa-apa persatuan atau persekutuan negeri Persekutuan Malaysia ...... dia menafikan cadangan bahawa konsep Malaysia adalah satu usaha untuk colonise.-Ghazali Shafie.

pengangkutan moden di Keningau tahun 1920-an.

(Gambar ihsan Arkib Negara, London)


No comments:

Post a Comment